Şu evrendeki muhteşem nizamı, nimetleri ve alemlerin yaradılışını tek bir kelamıyla "Ol ! "diyerek noksansız bir şekilde tamamlayan yüce Allah'ın, yarattığı 4 büyük melekten biri olan Azrail a.s'nin aynı anda bir çok işi yapma yeteneğini vermesine şaşırmak, Allah'ın herşeye gücü yeten ve herşeyi hakkıyla bilen esmalarını inkar etmek demektir. Bu inkara düşmemek için bu dünyada bilmediğimiz bazı şeyleri Rabbimizin huzunda öğreneceğimizi umarak Ona ibadet etmektir.
Görmeden ve hiçbir şekilde bilemeyeceğimiz bilgilere iman etmek de bizim bu dünyadaki sınavlarımızdan belkide en ağır olanıdır. Çünkü iman ile küfür arasındaki bu ince çizgiyi kavramış olanlar, yüce Allah'ın kutsal kitabımız kur'anında belirttiği gibi kurtuluşa erenlerdir.
Görmeden ve hiçbir şekilde bilemeyeceğimiz bilgilere iman etmek de bizim bu dünyadaki sınavlarımızdan belkide en ağır olanıdır. Çünkü iman ile küfür arasındaki bu ince çizgiyi kavramış olanlar, yüce Allah'ın kutsal kitabımız kur'anında belirttiği gibi kurtuluşa erenlerdir.
İnançsız kişiler içinden bazıları, sizin amiriniz gibi başkalarının inançlı ve huzurlu olmalarından rahatsızlık duyar, onları da kendilerine benzetmek, bunu yapamazlarsa bile rahatsız ve huzursuz etmek isterler. Önce bunların amacını keşfetmek gerekir; kötü niyetli birisi ise onunla tartışmanın, ona cevap vermenin, ikna etmeye çalışmanın pek faydası olmaz, aksine tarafların olumsuz duygularını kamçılar, hatta bazı kötü eylemlere yol açabilir. İnançsız olanın bu tür konuşmalarına aldırmamak, cevap vermemek, duymamış gibi davranmak daha uygundur.
Eğer iyi niyetli bir inançsız sözkonusu ise onunla konuşulabilir. Bu takdirde de konuşan tarafların gerekli bilgi yönünden eşit düzeyde olmaları aranır; aksi halde tartışma sağlıklı olmaz ve sonuç vermez. Azrail ile ilgili soru, bu meleği insanlara benzetme hatasından kaynaklanıyor. Amiriniz Azrail'i de kendisi gibi zannediyor, bir memur ile meşgul olurken başkalarıyla meşgul olamadığından Azrail'in de bir anda birden fazla insanın canını nasıl aldığını soruyor.
Biz, din kaynaklarından elde ettiğimiz bilgilerle Azrail'in bir büyük melek olduğunu, eceli gelenlerin ölümlerini gerçekleştirdiğini biliyoruz; ama onun mahiyetini, ne, nasıl ve nice olduğunu bilmiyoruz. Biz insanlar bir anda birden fazla işi yapamayabiliriz, ama Allah ve O'nun melekleri bir anda birden fazla işi, birbirine karıştırmadan, sırasını şaşırmadan yapabilirler ve yapıyorlar. Bunu nasıl yaptıkları bizi ilgilendirmiyor. Fakat dünya hayatından bunu basit bir örneğe dayandırabilecek olursak; Azrail a.s göre dünya bir sofradır. Nasılki insanoğlu çok çeşitli yemekleri aynı anda alıp yiyebiliyor ise, işte Azrail a.s. böyle herhangi bir yerdeki ayrı ayrı kişilerin canını da aynı anda Allah c.c izni ile alabiliyor.
Eğer iyi niyetli bir inançsız sözkonusu ise onunla konuşulabilir. Bu takdirde de konuşan tarafların gerekli bilgi yönünden eşit düzeyde olmaları aranır; aksi halde tartışma sağlıklı olmaz ve sonuç vermez. Azrail ile ilgili soru, bu meleği insanlara benzetme hatasından kaynaklanıyor. Amiriniz Azrail'i de kendisi gibi zannediyor, bir memur ile meşgul olurken başkalarıyla meşgul olamadığından Azrail'in de bir anda birden fazla insanın canını nasıl aldığını soruyor.
Biz, din kaynaklarından elde ettiğimiz bilgilerle Azrail'in bir büyük melek olduğunu, eceli gelenlerin ölümlerini gerçekleştirdiğini biliyoruz; ama onun mahiyetini, ne, nasıl ve nice olduğunu bilmiyoruz. Biz insanlar bir anda birden fazla işi yapamayabiliriz, ama Allah ve O'nun melekleri bir anda birden fazla işi, birbirine karıştırmadan, sırasını şaşırmadan yapabilirler ve yapıyorlar. Bunu nasıl yaptıkları bizi ilgilendirmiyor. Fakat dünya hayatından bunu basit bir örneğe dayandırabilecek olursak; Azrail a.s göre dünya bir sofradır. Nasılki insanoğlu çok çeşitli yemekleri aynı anda alıp yiyebiliyor ise, işte Azrail a.s. böyle herhangi bir yerdeki ayrı ayrı kişilerin canını da aynı anda Allah c.c izni ile alabiliyor.
Yorum Gönder