aile baskısı
Bu konuyu iki alt başlıkta inceleyelim; Birincisi gelenekten dolayı kılınan namaz, ikincisi Anne-Baba baskısından dolayı yada aile baskısından dolayı kılınan namaz;

1- Gelenekten dolayı kılınan namaz 


Gelenekten dolayı namaz kılanları toplumumuzun hemen he men her kesiminde görmek mümkün… Anne ve babalarından gördükleri için namaz kılarlar… Buna hedefi olmayan na maz da diyebiliriz… Gelenek icabı kılınan namazların terki kolay olur… Ailede baskın olan kişilerin ölümü ya da benzer durumlarda gelenekte çözülmeler baş göstereceğinden namazlarda gevşeklik ortaya çıkacaktır… Önce namazlar gecikecek sonra teklemeler baş gösterecek sonra da Cuma ve teravih namazları elde kalacak…

2-Anne-baba baskısıyla kılınan namaz 


Birçoğumuz anne ya da baba baskısıyla namaza başladık… Kimimiz baskı sonucu kılınan namazın rayını değiştirdi, Allahın sevgisini kazanmak için kılınan namaza dönüştürdü, kimimiz de baskı sonucu namazdan soğudu, kimimiz; tamam kılıyoruz-kıldım diyerek yalan söyledi, kimimiz de bir daha asla namaz kılmayı düşünmedi… Okuyuculardan çok mailler alıyorum… Kimi nişanlısının namaz baskısından şikâyetçi olup: ''Ya Feyzullah abi nişanlım illa da namaz kılmamı istiyor. Allah için kılmadıktan sonra nişanlımı mutlu etmek için kılmak çok zoruma gidiyor. Sizce Allah namazımı kabul eder mi ki?'' diye serzenişte bulunuyorlar… Cevap olarak da: "Nişanlınızın hatırı için namaz kılmamakla çok haklısınız… Nişanlınız farkında olmadan sizi Allah'a şirk koşmaya davet ediyor…

Tabi bu davet şeytani bir niyetle yapılan bir davet değildir… Tamamen duygusal:) Peki neden davet karşısında bazen agresif olabiliyoruz? Yani nişanlımız ya da babamızın illa da namaz kılacaksın davetini masaya yatırıp kılmaya çalışmıyoruz? Şimdi bu psikolojiden çıkması muhtemel arızaları tespit etmeye çalışalım… Tabi bu arada davet yapan kişinin davet üslubundaki hatalar zincirini unutmuş değiliz…

Niçin namaz kılmamız gerektiği anlatılmayan ve namaz kılmayınca dünya ve ahirette başımıza gelecek sıkıntıları öğretilmeyen bir namaza davet edildiğimizi var sayalım… Kılmıyorum dediğimizde ise evlatlıktan rededilme ya da nişan bozulma tehditleriyle karşı karşıyayız… Namaz kıldığımızda ise mükâfat yine bunlardan… Yani ceza ve mükâfat bunlardan… İşte böylesi bir durumdan faydalanan şeytan, bize şöyle bir telkinde bulunmaz:

"Davet eden kişiyi boş ver… Sen davet edildiğin şeye bak!’’ Unutmayalım ki şeytan çok zeki… Baskıya maruz kalan kişinin yaşına, karakterine ve aile içindeki konumuna göre ayrı zarflar atar… Şimdi biz bu zarflardaki vesveselerden bir kaçını yazalım… Çevremizden gelen namaz baskıları olduğunda şeytandan gelen zarfta şu vesveseler vardır:

* Sana baskı yapacaklar ha!
* Allah'ı kandırmaya çalışmayı düşünmezsin herhalde değil mi?
* Onlar için kıldığında sana baskın gelmiş olacaklar… Onlar kim oluyor da sana baskı yapıyorlar!
* Allah dediği için değil de onlar dediği için kılacaksın öyle mi? Allah'ın yerinde sen olsan kabul eder misin? Ve benzeri vesveseler… Bu gibi durumlarla karşılaşan okuyuculara tavsiyem nişanlısına ya da babasına ya da namaz için baskı yapan herhangi bir kişiye:

* Senin için mi namaz kılmam gerekiyor yoksa Allah için mi namaz kılacağım? Deyin. Vereceği muhtemel cevap:
* Tabii ki Allah için kılman gerekiyor 'olacaktır… Siz de;
* O zaman bana niçin namaz kılmam gerektiğini anlatın. Namaz kılan bir babanın evladı olmam namaz kılmamı gerektirmiyor herhalde! Ya da namaz kılan bir insanın nişanlısı da namaz kılmalı değil herhalde! Madem bu kadar önemli nişanlınızın namaz kılması; neden nişanlanmadan önce sormadınız?

İnsanoğlu yapı itibariyle baskıyı hazmedemez… Ama bu namaz biraz farklı bir konu… Namaz; 'Madem öyle işte böyle' diyerek tavşana kızıp dağa küsmeye benzeyecek bir amel değildir… Nişanlınız-eşiniz ya da babanız size seçme özgürlüğü veren bir yemeğe davet etmiyorlar… Onların davetteki yanlışlığı sizi namazdan soğutmamalı… İnanın onlar iyi niyetle davet ediyorlar ama üslupta hata yapıyorlar… Sizin namaz kılmamakla ne kadar büyük bir yanlışın içinde olduğunuzu gördüklerinden hemen namaza başlamanızı arzuluyorlar…

Başkasının zorlamasıyla kılınan namaz çok sıkıntı verecektir… Önemli olan bu şekilde namaz kılma niyetini Allah rızasına çevirebilmek… Nefse en ağır geleni de işte budur… Çünkü şeytan sürekli: —Sen baban dediği için namaz kılıyorsun. Yoksa kılmazdın. Yarın Allaha ne diyeceksin? Diyerek namazdan soğutmaya çalışır… 'Böyle namaz kılmaktansa hiç namaz kılmamak en iyisidir.' Diyerek nefse en kolay gelen namazı terk etmek tercih edilir… Böylelikle ne bir başkasının baskısı altına girmiş olursunuz ne de Allah'ı kandırmaya çalışmış olursunuz!!! (haşa!) (gözlerinizi kapatarak) Düşünün ki Allah'ın huzurundasınız… Size de niçin namaz kılmadınız? Diyor… Ne cevap vermeyi düşünürsünüz?

—Allah'ım babama kızdım namazı bıraktım…
—Allah'ım nişanlıma kızdım namazı bıraktım…
—Allah'ım baskı yapanlara kızdım namazı bıraktım…

Sizce Allah-u Teala ne der size? Cevabı size bırakıyorum…

Yorum Gönder

  1. ben 7 yaşında seccademı serıp babamı taklıt ederek namaz kılmaya çalışırdım.çok istiyordum.herneyse.yaşım 12 oldu ben namaz kılmaya tamamen başladım.daha ilk gün babam bana öyle namaz kılınmaz senın kıldıgın namaz yalnış.halbukı camıde ögrenıyodum. herneyse babam çok kufreden ve bızı asla dınlemeyen sözumuzu sureklı kesen bırınsan.herneyse bana sürekli gelip çatıyordu senın namazında namazmı dıyordu .evde enufak bırşey yapsam mesela çocuktum.kardeşlerimle gülsem o televızyon izlerken hemen kufur eder senın kıldıgın namaz namazmı derdi bana küfürler ederdi.ne yapsam namazıma laf edıyordu.benım kıldıgım namaz dogru sızın kıldıgınız yanlış dıyordu.bende tutumsuz baskılara dayanamadım bıraktım.çünkü bizim herşeyımıze kızar enufak bır cevap verelım sız muslumanmısınız derdi.buda benım zoruma gıderdı .derdımkı muslumanım baba çok şüküre namazımıda kılıyorum.ozaman derdıkı senın namazın kabul olmuyor.çok çektık kendısınden.şimdi namaz kılamayan hala üstümden o baskıyı atamayan.30 yaşında bir insanım.şimdide durup durup dıyorkı sen namaz kılmıyorsun kafirsin .artık bıktım baskılarından.Allah bılıyorya okadar çok ıstıyorumkı namaz kılmayı babamın çocuklugumda gösterdıgı bu tutumsuz baskılar ve yargılar yuzunden kılamıyorum.çok fazla vesvese gelıyo şeytan dıyorkı namaz esnasında baban yıne senınle dalga geçıcek .enufak bır şeyde namazına laf edıcek .sende rezıl olucaksın.ve bunlardan sonra bana namazda sınır basıyo .kendımı konturol edemıyorum.korkup kaçıyorum seccadeden.çok denedım.piskologa anlatmayı düşündüm.ama yapmadım.çünkü piskologun yapacagı bellı kılma dıcek

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Değerli kardeşim. Yazdıklarınızı dikkatli bir şekilde okudum. Çok içten anlatmışsınız kendinizi. Şöyle bir yorum yapmak isterim; Geçmişte yaşadığınız psikolojik boyutlu bir travmadan dolayı namazınızı bırakmışsınız ama onca yıl sonra, namazı bırakmanızın psikolok boyutunuda hesaba katarsak içinizde hala namaz kılma isteğinin olması muhteşem bir olay. Binlerce insan tüm bolluklara tüm esnek şartlara rağmen namaz kılmıyor, çok ufak bahanelerle namazı terkedebiliyorlar.

      "İnsan kalbine iki yönden baskı ve telkin gelir. Birisi melektendir ki, hayırı söyler, hakkı tasdik eder. Kalbinde bunu bulan kimse bilsin ki, bu, Allah'tandır. Ve Allah Teâlâ'ya hamdetsin. Diğer telkin ise, Şeytandan gelir; şerri teşvik eder, hakkı yalanlar ve insanı hayırdan meneder. Kalbinde bunu bulan kimse, derhal Şeytanın şerrinden Allah'a sığınsın."(İbn-i Mes'ud) Bu Hadis-i Şerifte dendiği gibi sizin içinizdeki o istek çok güzel bir istektir. Fakat diğer yandan psikolojik durumada şeytan vesvesesi durumu eklendiğinde durum biraz zor bir hal alıyor.

      Nacizhane tavsiyem, eğer yapabiliyorsanız (tabi gönül isterki tüm namazlarınızı camii de kılın) namazlarınızı bir süre cemaatle birlikte Camii'de kılmanız olacaktır. Çünkü Toplulukla kıldığınızda kendinizi daha iyi hissedeceğinizi düşünüyorum. Bir süre sonra duruma alışacak ve inşallah, ümit ediyorum feraha ereceksinizdir. Bol bol dua edin, durumunuza şifa isteyin. Dua etmek için namaz kılmak şart değil. Eğer cemaatle namazdan sonuç alamazsanız şifanızı arayın ihmal etmeyin. Aklı başında bir psikoloğun namaz kılma olur biter diyeceğini zannetmiyorum. Bu durum öğretmeninden korkan bir çocuğun eğitim hayatı boyunca okula alışamaması gibi durumlarla eşit birşey. Çekinmenize gerek yok. Selametle kalın.

      Sil
    2. Allah binkere razı olsun sizden .size cennetı nasıp etsın inşallah..benım derdime bir damla ilaç sürdünüz.yaptıgınz açıklamalarla buyuk moral buldum.hiç böyle düşünmemıştım.şimdi dediklerinizi yapıcam Allahın izniyle ama peki yine vesvese gelirse ne yapayım.aklımı yıtırcek duruma gelmekten korkuyorum .o duruma gelırmıyım gelırsem neyapayım.

      Sil
  2. sizin anlatımınızdan sonra ben bır soru daha sormuştum.ama farkettımkı her hangı bır soruya gerek yokmuş çunku sız onun cevabını anlatımınızda vermışsınız.Allah sizden bin kere razı olsun inşallah .çolugunuza çocugunuza bagışlasın.yoksa hayırlı kapılar açsın.hayırlı helal rızıklar versın.benım moralımı çok duzeltınız.ümit kapısı araladınız. inşallah dedıklerınızı uygulıcam .selam ve dua ile Allaha emanet olun.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rica ederim, inşallah sorununuzu hayırlısıyla aşacaksınızdır. Selametle kalın.

      Sil

Author Name

İletişim Formu

Ad

E-posta *

Mesaj *